Skip to content
Published March 18, 2018

A boldogság központi témája a mai embernek. Érdemes-e vég nélkül hajszolni vagy jobban jár, ha szabad folyást enged a mindennapok történéseinek?

A Facebook oldalait böngészve feltűnik a sok, boldogságot sugárzó kép. Nyaralás, síelés, családi összejövetel, cuki képek a gyerekről, a kutyával vagy macskával. A közösségi oldal tartalmát végigböngészve könnyen az az érzése támadhat, hogy mások élete sokkal boldogabb.

A boldogság illúziója

A boldognak tűnő képek láttán ne feledje: senkinek sem csupa móka és kacagás az élete.

Dobjunk be egy klisét?

Tessék: mindenkinek megvan a maga keresztje. És bármennyire utálatos is, teljes mértékben igaz! Még a legsikeresebb embernek is van számos olyan terület az életében, mellyel elégedetlen.

Mielőtt továbbhaladnánk, tisztázzuk, mit is értünk boldogság alatt?

A boldogság fogalma

A téma népszerűségéből és a meghatározás sokrétűségéből adódóan számtalan definíció létezik.

A Voelkl szerkesztősége által legkedveltebb a következő: egy olyan állapot, melyben a tudatosság háttérbe szorul és valamiféle harmóniát érez. Jellemzője, hogy rövid ideig tart, akár csak a másodperc töredékéig.

A Csíkszentmihályi által definiált flow-élmény állapotában sokakra rátalál a boldogság érzése. Flow-élmény akkor éri Önt, ha teljesen el tud merülni az Ön által végzett tevékenységben, legyen szó munkáról vagy szabadidőről. Ilyenkor elveszti időérzékét, csak az adott feladatra koncentrál.

Egészség szempontjából sem érdemes stresszelnie, mert hátfájást okozhat.

Hogyan érhető el a boldogság?

Sokan feltették már a kérdést és népszerűsége továbbra is töretlen pszichológusok, pszichiáterek, filozófusok és fotelszakértők körében egyaránt. A következő pontokban megismerkedhet a legjellemzőbb álláspontokkal.

Ne törekedjen rá, engedje el magát

A tudatos boldogságkeresés szöges ellentéte. Ezen irányzat követői szerint minél inkább törekszünk rá, annál kevésbé tapasztalhatjuk meg a hőn vágyott harmónia állapotát. Véleményük szerint tehát ne törekedjen tudatosan a nirvána felé, végezze dolgát és a harmónia a jelentéktelennek tűnő napi tevékenységei közben fog Önre találni, a legváratlanabb pillanatban.

Készítsen tervet, legyen tudatos

Nem véletlenül tettük a lista következő helyére. A rögtönzés helyett a tudatossághívők a tervezésben, az előrelátásban hisznek. Készítsen tervet, tudja mit akar az életben. Ha valamit nagyon szeretne, azt megfelelő tervezéssel, szorgalommal és kitartással el is érheti.

Jordan Peterson  – tervezés és rögtönzés keveréke

Jordan Peterson kanadai pszichológus és egyetemi professzor szerint a boldogság megélése nem lehetséges minden élethelyzetben, egyes életszakaszokban és történések esetén pedig kifejezetten káros.

Véleménye szerint megvan az ideje és a szerepe is a negatív élményeknek. Általuk tanulunk és hajtunk végre változtatásokat életünkben. Pozitív élményeket is csak a negatív benyomásokhoz képest tudunk értékelni.

Érthetőbben fogalmazva: egyik előadásában kifejti, hogy a lottónyertesek boldogságszintjében a nyeremény átvételét két évvel követően nincs számottevő különbség az azelőtti állapothoz képest. Ezzel cáfolja azt a népszerű vélekedést, mely szerint boldog lehet az, akinek sok pénze van és egész nap koktélt szürcsölget egy trópusi szigeten.

Véleménye szerint az élet tragikus, hiszen mindenki meghal. Ezt a tragikumot a felelősségvállalással tudjuk tompítani. A munka, a család és a közösség érdekében felvállalt felelősségek által hasznosabbnak érezzük magunkat. Egy olyan korban, ahol állandóan a jogokról hallunk, a felelősség felvállalása és jótékony hatásainak hangoztatása meglepően hangozhat.

Önnek mi a véleménye, tudatosan vagy spontán érdemes-e a boldogság keresésére indulni? Szóljon hozzá a cikk alatt!

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close