Skip to content
Published March 18, 2018

Fáj a háta az egész napos ülőmunka miatt? Merev a nyaka a monitorra bámulástól? Tippjeink segíthetnek, hogy egészséges maradjon és jól érezze magát.

A irodai munka sokak álma. A nehéz fizikai munka, mint például az útépítés, bányászat vagy építkezésen robotolás testet-lelket igénybe vevő munka.

Mennyivel könnyebb egy kényelmes, télen fűtött, nyáron hűtött irodában ülni! Más dolga sincs az embernek, mint egész nap a számítógépen kattintgatni, sűrű kávészünetekkel és egy jó hosszúra nyújtott ebédszünettel megszakítva.

Tényleg ilyen egyszerű lenne?

Bár kétségtelen, hogy az irodai ülőmunka sok más munkánál könnyebb, ennek is megvannak a maga veszélyei.

Az ülőmunka evolúciós háttere

Fejlődéstörténetünk során mindig mozgásban voltunk. Legyen szó a nők által végzett gyűjtögetésről vagy a férfiakra háruló vadászat feladatáról, a pihenést kivéve nem álltunk meg egy pillanatra sem. Testünk mozgásra termett, az anatómia tudománya ezt minden egyes pontjában bizonyítja. Erős, izmos lábakkal rendelkezünk, mely menekülés és támadás esetén is elengedhetetlen. A férfiak széles vállai és a nők testük arányában nagy hátizmai a mozgást szolgálják.

Az ülve végzett munka esetén a csigolyák között elhelyezkedő porckorongok, melyek csillapító funkcióval rendelkeznek, kiszáradnak és nem kapnak megfelelő “kenést”.

Akkor hogyan fér bele az ülőmunka?

Röviden összefoglalva: sehogy. Nem erre lettünk tervezve, de mégis így alakult. Az adminisztratív munkakörök az íróasztalhoz szegeztek minket. A számítógép megjelenése és az egyre elterjedtebb használata még egy lapáttal rátett erre, a jól ismert vicces ábra szerint vissza is fordította fejlődésünket, a felegyenesedést követően újra majompózba görnyedtünk a számítógépnek köszönhetően.

Az ülőmunka hatásai

A hátrányok már jól ismertek: hátfájás, porckorongsérv, nyakfájás, nyaki sérv. Ha az egészségügyi károsodás már kialakult, biztosan nem tudja már visszaállítani az eredeti állapotot.

Mit tehet az ellen, hogy az egész napos ülés ne tegye tönkre testét és akár megerősödve lépjen ki az irodából a munkaidő végén? Olvasson tovább és megtudhatja tippjeinkből!

Ülőpárna, ülőlabda, labdaszék

A porckorongok nedvességgel való ellátásának tökéletes módja a különböző felfújható eszközök használata. Az ülőpárna vagy más néven labdaszék és a szintén kedvelt ülőpárna lényege egyaránt abban rejlik, hogy folyamatosan mozgásra kényszerítik gerinctájékunkat. Ne fújja őket feszesre, mert így nem lesz eléggé instabil. Ellentétben a gumimatraccal, ezekben az eszközökben akkor megfelelő a levegő mennyisége, ha túl puhának érzi őket.

Fontos tudnia még, hogy a jelszó itt is a változatosság. Néhány óránként adjon kimenőt hátának, váltson a “normál” ülésre, majd ismét tornáztassa meg hátát a labdán vagy a párnán.

Rendszeres szünetek és minitorna

Tudta Ön, hogy a Munka Törvénykönyve szerint minden egyes órában jár Önnek 10 perc pihenő? Ne dohányzással töltse ezt az időt, hanem használja ki egy kis sétára, hogy felegyenesedhessen!

Szintén hasznos kis tornagyakorlatok végzése. Álljon meg egy helyben és körözzön hátrafele vállával, kezeit 45 fokban teste mellett tartva. Máris jobban fogja érezni magát!

Ön milyen praktikákat alkalmaz az ülőmunka veszélyeinek kivédésére? Ossza meg velünk hozzászólásában, kíváncsian várjuk!

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *