Hogyan történik az autó honosítása?

Az autó honosítása, avagy egy külföldről származó jármű magyarországi forgalomba helyezése komplex folyamat, mely több lépcsőben zajlik, hogy a gépjármű végül magyar rendszámot és forgalmi engedélyt kapjon.

E cikk célja, hogy áttekintést nyújtson erről az eljárásról, kiemelve azokat a lépéseket és feltételeket, amelyeket a jármű tulajdonosainak teljesíteniük kell.

Ezeken a lépéseket kell végig haladni

Mindenekelőtt fontos, hogy a behozandó autó rendelkezzen érvényes külföldi műszaki vizsgával, amely legalább 1 hónapig még érvényes kell, hogy legyen. Ez alapvető követelmény a magyarországi autó honosítás megkezdéséhez.

A következő lépés az NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) vizsga, amely a jármű műszaki, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi megfelelőségét ellenőrzi. Amennyiben a gépjármű rendelkezik a szükséges típusbizonyítvánnyal, az NKH vizsgaállomásai elvégezhetik a szükséges műszaki szemlét.

Ha a gépjármű nem EU-tagállamból származik, vámeljárás keretében vámot és áfát kell fizetni, amelynek mértéke jelenleg 10% (vám) és 27% (ÁFA). A regisztrációs adó mértéke több tényezőtől függ, többek között a jármű hengerűrtartalmától, korától, hajtóanyagától és környezetvédelmi besorolásától. Az interneten többféle kalkulátor is található, mellyel már előre kiszámolhatjuk ezt az összeget.

Az eredetiségvizsgálat minden külföldről behozott jármű esetében kötelező, annak érdekében, hogy az autó származását és azonosítóit ellenőrizzék. Ezt követően a gépjármű tulajdonosának meg kell fizetnie a regisztrációs adót is, amely az autó magyarországi forgalomba helyezésének fontos előfeltétele.

Mielőtt az autó hivatalosan is forgalomba helyezhető lenne, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a jármű bekerülhessen a magyar nyilvántartásba.

Az utolsó állomás az okmányiroda, ahol az előző lépések sikeres teljesítése után a magyar rendszámtáblát, forgalmi engedélyt, és adott esetben a regisztrációs matricát is megkapja a behozott jármű.

Miért érdemes behozni autót külföldről?

Külföldről autót behozni azt jelenti, hogy egy sokkal szélesebb járműkínálathoz férünk hozzá. Ez különösen igaz lehet azokra az országokra, ahol a járműpiac nagyobb vagy specifikusabb, mint Magyarországon. Lehetőség nyílik ritka, különleges vagy olyan modellek megszerzésére, amelyek hazánkban nehezen, vagy egyáltalán nem érhetőek el.

Bizonyos esetekben a külföldről behozott autók jobb állapotban vannak, mint a hasonló korú és típusú hazai járművek. Ez részben a más éghajlati viszonyoknak (kevesebb rozsda), illetve más országokban előírt szigorúbb karbantartási szabványoknak tudható be. Természetesen ezt minden esetben ellenőrizni kell, nem szabad csak az eladó szavára adni!

Bár az autó behozatalával kapcsolatos költségek (vám, adó, ügyintézés) növelhetik a teljes árat, mégis előfordulhat, hogy jó várást csinálhatunk. Ez különösen azokra az országokra igaz, ahol az új autókra vonatkozó adók és illetékek alacsonyabbak, vagy a használtautó-piac dinamikája miatt kedvezőbbek az árak.

A külföldön vásárolt autók gyakran magasabb felszereltségi szinttel rendelkeznek, mint a magyar piacon kapható társaik. A magasabb szintű felszereltség jobb komfortot és vezetési élményt nyújthat, ráadásul ezeket az előnyöket jó sokáig élvezhetjük, míg az autó a tulajdonunkban marad. Később pedig értéknövelő tényezőként működhetnek ezek az extrák.

Egy ritkább, bár létező előny, hogy néhány autómodell vagy motorváltozat csak bizonyos piacokon érhető el, vagy ott szélesebb a választék. Ez lehetőséget ad arra, hogy a vásárlók olyan autót hozzanak be, amely pontosan megfelel az ő igényeiknek és preferenciáiknak, akár különleges teljesítményű, akár gazdaságosabb motorral rendelkezik.

Újabb vagy magasabb kategóriájú modellek esetében előfordul, hogy bizonyos technológiák és biztonsági funkciók előbb válnak elérhetővé vagy széles körben elterjedtté külföldi piacokon. Ezek az innovációk növelhetik a vezetés biztonságát és kényelmét. Elég csak az utóbbi évek technológiájára gondolni, ide értve a különféle tolatóradarokat, a sávtartó elektronikát, a fejlettebb tempomatokat, az ütközésvédelmet, a lejtmenet-elektronikát és még kismillió más fejlesztést.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük