Skip to content

baleset-megelozes.hu Posts

A harag előnyei és hátrányai – miért ne gyilkolja meg rögtön haragosait

Leave a Comment |

Feszült munkahelyi helyzetek, idegesítő rokonok, idegőrlő családi drámák. Hogyan kerekedhet felül a harag fojtogató érzésén és változtathatja jobbá életét?

Hétköznapjai során valószínűleg Ön is számtalan feszítő helyzettel találkozik. 2 percet késik a munkahelyéről, és a passzív-agresszív főnök máris megjegyzi: “A délutános műszak is megérkezett?”. Legszívesebben fejberúgná. De nem teheti, mert egy másik fajta rúgást kockáztat – a kirúgást.

Magánélete sem különb néha: fáradtan érkezik haza a munka után, párja a kanapén nyújtózik chipset majszolva és sört iszogatva. A konyhában áll a mosatlan, a csap még mindig csöpög és a lefolyó is el van dugulva. A konyhába tartva a koszos alsónadrágok és zoknik állnak sorfalat diadalmenetének. Miért ne koncolja fel most rögtön ezt az igénytelen zsírdisznót?

Ez a két gyakori példa is jól mutatja: még szeretteink esetében is nehéz visszafogni magunk, amikor ezredszerre ismételt idegesítő szokásaik láttán legszívesebben meggyilkolnánk őket.

Mit tehet saját magát illetően, illetve a másik féllel ilyen esetekben, hogy a harag primitív és kontraproduktív kinyilvánítása helyett megfelelően tudja kezelni a problémát?

Mondja el, mi zavarja

Triviálisan hangzik, de teljes mértékben megállja a helyét. A konfliktuskerülő személyiségek esetén különösen gyakori a negatív érzelmek önmagukba fojtása. Ennek veszélye az Összeomlás című filmben jól látható, ahol a főszereplőt játszó Michael Douglas csalárd feleségéről és saját kirúgásáról tudomást szerezve összeomlik és gyilkolászni kezd.

Ön ne jusson el erre a pontra!

Ha párja már harmadszorra követi el ugyanazt az idegesítő viselkedést, hívja fel erre tárgyilagosan a figyelmét. Azt is ossza meg vele, miért zavarja ez Önt és vonja be a probléma megoldásába.

Kerülje az ítéletszerű kijelentéseket, mint például a “Hülye vagy és az is maradsz” vagy a “Soha sem fogsz megváltozni” típusú mondatokat. Ezekkel esélyt sem ad a másik félnek, így ne lepődjön meg, ha egy jól irányzott bal csapott vagy tökön rúgás lesz a jutalma.

Tényleg a másik fél a harag oka?

Mivel élete minden egyes területe hatással van a többire, néha nehéz elválasztani, hogy partnere csámcsogása zavarja, vagy a hülye főnöke által egész nap nyomatott értelmetlen rizsa.

A fenti példánál maradva: ha utóbbi zavarja, inkább ossza azt meg partnerével. Amint megosztja problémáját hangosan, érezni fogja, hogy a harag máris csökken. Akár megoldást is találhat a másik féllel közösen!

Menjen ki a hóra és játssza le

Néha tényleg segít. Komolyan.

Szóval ne dühöngjön, hanem adjon hangot elégedetlenségének!

A boldogság nyomában – hajszolja vagy engedje el?

Leave a Comment |

A boldogság központi témája a mai embernek. Érdemes-e vég nélkül hajszolni vagy jobban jár, ha szabad folyást enged a mindennapok történéseinek?

A Facebook oldalait böngészve feltűnik a sok, boldogságot sugárzó kép. Nyaralás, síelés, családi összejövetel, cuki képek a gyerekről, a kutyával vagy macskával. A közösségi oldal tartalmát végigböngészve könnyen az az érzése támadhat, hogy mások élete sokkal boldogabb.

A boldogság illúziója

A boldognak tűnő képek láttán ne feledje: senkinek sem csupa móka és kacagás az élete.

Dobjunk be egy klisét?

Tessék: mindenkinek megvan a maga keresztje. És bármennyire utálatos is, teljes mértékben igaz! Még a legsikeresebb embernek is van számos olyan terület az életében, mellyel elégedetlen.

Mielőtt továbbhaladnánk, tisztázzuk, mit is értünk boldogság alatt?

A boldogság fogalma

A téma népszerűségéből és a meghatározás sokrétűségéből adódóan számtalan definíció létezik.

A Voelkl szerkesztősége által legkedveltebb a következő: egy olyan állapot, melyben a tudatosság háttérbe szorul és valamiféle harmóniát érez. Jellemzője, hogy rövid ideig tart, akár csak a másodperc töredékéig.

A Csíkszentmihályi által definiált flow-élmény állapotában sokakra rátalál a boldogság érzése. Flow-élmény akkor éri Önt, ha teljesen el tud merülni az Ön által végzett tevékenységben, legyen szó munkáról vagy szabadidőről. Ilyenkor elveszti időérzékét, csak az adott feladatra koncentrál.

Egészség szempontjából sem érdemes stresszelnie, mert hátfájást okozhat.

Hogyan érhető el a boldogság?

Sokan feltették már a kérdést és népszerűsége továbbra is töretlen pszichológusok, pszichiáterek, filozófusok és fotelszakértők körében egyaránt. A következő pontokban megismerkedhet a legjellemzőbb álláspontokkal.

Ne törekedjen rá, engedje el magát

A tudatos boldogságkeresés szöges ellentéte. Ezen irányzat követői szerint minél inkább törekszünk rá, annál kevésbé tapasztalhatjuk meg a hőn vágyott harmónia állapotát. Véleményük szerint tehát ne törekedjen tudatosan a nirvána felé, végezze dolgát és a harmónia a jelentéktelennek tűnő napi tevékenységei közben fog Önre találni, a legváratlanabb pillanatban.

Készítsen tervet, legyen tudatos

Nem véletlenül tettük a lista következő helyére. A rögtönzés helyett a tudatossághívők a tervezésben, az előrelátásban hisznek. Készítsen tervet, tudja mit akar az életben. Ha valamit nagyon szeretne, azt megfelelő tervezéssel, szorgalommal és kitartással el is érheti.

Jordan Peterson  – tervezés és rögtönzés keveréke

Jordan Peterson kanadai pszichológus és egyetemi professzor szerint a boldogság megélése nem lehetséges minden élethelyzetben, egyes életszakaszokban és történések esetén pedig kifejezetten káros.

Véleménye szerint megvan az ideje és a szerepe is a negatív élményeknek. Általuk tanulunk és hajtunk végre változtatásokat életünkben. Pozitív élményeket is csak a negatív benyomásokhoz képest tudunk értékelni.

Érthetőbben fogalmazva: egyik előadásában kifejti, hogy a lottónyertesek boldogságszintjében a nyeremény átvételét két évvel követően nincs számottevő különbség az azelőtti állapothoz képest. Ezzel cáfolja azt a népszerű vélekedést, mely szerint boldog lehet az, akinek sok pénze van és egész nap koktélt szürcsölget egy trópusi szigeten.

Véleménye szerint az élet tragikus, hiszen mindenki meghal. Ezt a tragikumot a felelősségvállalással tudjuk tompítani. A munka, a család és a közösség érdekében felvállalt felelősségek által hasznosabbnak érezzük magunkat. Egy olyan korban, ahol állandóan a jogokról hallunk, a felelősség felvállalása és jótékony hatásainak hangoztatása meglepően hangozhat.

Önnek mi a véleménye, tudatosan vagy spontán érdemes-e a boldogság keresésére indulni? Szóljon hozzá a cikk alatt!

Miért jó a hó és hogyan töltheti meghitten szabadidejét ilyenkor

Leave a Comment |

Ön is panaszkodik, amint megjelenik néhány hópihe? Bosszankodik a csúszós utak és a járdán lévő latyak miatt? Cikkünkkel garantáltan felderítjük hangulatát és megmutatjuk a hó jó oldalát!

Ismerős téli kép a városban. Leesik néhány centi hó és máris káosz uralkodik. Az autók csigalassúsággal közlekednek, a gyalogosok csúszkálnak és szitkozódnak a járdán. Mindenki fagyoskodik, igyekszik minél hamarabb meleg helyre húzódni.

Tényleg nincsen jó oldala a télnek és a hónak? Dehogynem! Tárja ki szívét, legyen nyitott és olvassa el következő tippjeinket, melyek garantáltan segíteni fognak a hó megkedvelésében! Még haragja is elszáll, ha belefeledkezik a téli sportokba.

Szánkózás

Gyerekkorunk várva várt eseménye. Hányszor kívánta Ön is gyerekként, hogy bárcsak esne már a hó és mehessen szánkózni! Változzon újra gyerekké, ha pedig már van saját családja, ne habozzon örömet szerezni sajátjainak!

Korcsolyázás

Egy befagyott tó vagy a városligeti műjég.  Bármelyik is legyen az Ön közelében, kitűnő programnak néz elébe, ha a korcsolyázás mellett dönt. Az első randi helyszínének is tökéletes: ha profin űzi a korcsolyázás tudományát, könnyedén lenyűgözheti a kiszemelt hölgyet. Ha ellenben botladozik és a látványos hasraesés a specialitása a tripla leszúrt Rittberger helyett, megnevettetheti szíve választottját, mely szintén jó pontot jelenthet.

Hóemberépítés

Szintén klasszikus téli tevékenység. Akár egy szabályos műremeket készít, akár egy elfuserált horrorfilmszereplő mása a végeredmény, a jó hangulat garantált. Ha fokozni akarja a jókedvet, tűzze a répát a fej helyett a hóember ágyékára és nevessen együtt a barátokkal ezen az obszcén marhaságon!

Hógolyózás

Sokak kedvence, alaptevékenység télen. Legyen tekintettel játszópajtásaira, és ne gyúrjon követ a hógolyó belsejébe és olvadt hóból se készítsen jéggolyót. Ezek komoly sérülésekhez vezethetnek! Ez alól kivételt jelent, ha utálatos szomszédja vagy a köcsög főnök is a játékban van, ilyenkor ne fogja vissza magát! De csakis saját felelősségre.

Síelés

A népszerű második nyaralás, avagy telelés. Profi és amatőr szinten egyaránt szórakoztató. Ha az óriás műlesiklókat megszégyenítő tudással rendelkezik, a sebesség és a saját ügyességének tudatában érzett gyönyör könnyedén spontán bevizelésre késztetheti.

Ha csak a társaság miatt csatlakozik egy sítúrához, a napközbeni alkoholizálás a jó meleg hüttében szintén kiváló program.

Esti elfoglaltságként pedig szinte kötelező a hatalmas berúgás és a másnapi lábadozás.

Autóval csapatás – a hó élvezete autóval

A bevásárlóközpontok parkolóiban hó esetén gyorsan feltűnnek a csúszva köröző autók. Nem véletlenül!

Kiváló szórakozás ez, az elhivatottabbak akár többet is hajlandóak autózni egy-egy elhagyatott, havas útszakaszon való csapatáshoz. Csak óvatosan!

A botladozó embereken nevetés

Ha nincs kedve kimozdulni, élvezze otthona melegéből a kisnyugdíjasok combnyaktörésének reccsenő hangját, a a csuklótörést szenvedettek nyögdécselését. Ha kiélvezte a látványt, azért hívjon mentőt!

Viszlát hátfájás, avagy hogyan maradjon egészséges ülőmunka közben

Leave a Comment |

Fáj a háta az egész napos ülőmunka miatt? Merev a nyaka a monitorra bámulástól? Tippjeink segíthetnek, hogy egészséges maradjon és jól érezze magát.

A irodai munka sokak álma. A nehéz fizikai munka, mint például az útépítés, bányászat vagy építkezésen robotolás testet-lelket igénybe vevő munka.

Mennyivel könnyebb egy kényelmes, télen fűtött, nyáron hűtött irodában ülni! Más dolga sincs az embernek, mint egész nap a számítógépen kattintgatni, sűrű kávészünetekkel és egy jó hosszúra nyújtott ebédszünettel megszakítva.

Tényleg ilyen egyszerű lenne?

Bár kétségtelen, hogy az irodai ülőmunka sok más munkánál könnyebb, ennek is megvannak a maga veszélyei.

Az ülőmunka evolúciós háttere

Fejlődéstörténetünk során mindig mozgásban voltunk. Legyen szó a nők által végzett gyűjtögetésről vagy a férfiakra háruló vadászat feladatáról, a pihenést kivéve nem álltunk meg egy pillanatra sem. Testünk mozgásra termett, az anatómia tudománya ezt minden egyes pontjában bizonyítja. Erős, izmos lábakkal rendelkezünk, mely menekülés és támadás esetén is elengedhetetlen. A férfiak széles vállai és a nők testük arányában nagy hátizmai a mozgást szolgálják.

Az ülve végzett munka esetén a csigolyák között elhelyezkedő porckorongok, melyek csillapító funkcióval rendelkeznek, kiszáradnak és nem kapnak megfelelő “kenést”.

Akkor hogyan fér bele az ülőmunka?

Röviden összefoglalva: sehogy. Nem erre lettünk tervezve, de mégis így alakult. Az adminisztratív munkakörök az íróasztalhoz szegeztek minket. A számítógép megjelenése és az egyre elterjedtebb használata még egy lapáttal rátett erre, a jól ismert vicces ábra szerint vissza is fordította fejlődésünket, a felegyenesedést követően újra majompózba görnyedtünk a számítógépnek köszönhetően.

Az ülőmunka hatásai

A hátrányok már jól ismertek: hátfájás, porckorongsérv, nyakfájás, nyaki sérv. Ha az egészségügyi károsodás már kialakult, biztosan nem tudja már visszaállítani az eredeti állapotot, nem is beszélve a lelki károkról.

Mit tehet az ellen, hogy az egész napos ülés ne tegye tönkre testét és akár megerősödve lépjen ki az irodából a munkaidő végén? Olvasson tovább és megtudhatja tippjeinkből!

Ülőpárna, ülőlabda, labdaszék

A porckorongok nedvességgel való ellátásának tökéletes módja a különböző felfújható eszközök használata. Az ülőpárna vagy más néven labdaszék és a szintén kedvelt ülőpárna lényege egyaránt abban rejlik, hogy folyamatosan mozgásra kényszerítik gerinctájékunkat. Ne fújja őket feszesre, mert így nem lesz eléggé instabil. Ellentétben a gumimatraccal, ezekben az eszközökben akkor megfelelő a levegő mennyisége, ha túl puhának érzi őket.

Fontos tudnia még, hogy a jelszó itt is a változatosság. Néhány óránként adjon kimenőt hátának, váltson a “normál” ülésre, majd ismét tornáztassa meg hátát a labdán vagy a párnán.

Rendszeres szünetek és minitorna

Tudta Ön, hogy a Munka Törvénykönyve szerint minden egyes órában jár Önnek 10 perc pihenő? Ne dohányzással töltse ezt az időt, hanem használja ki egy kis sétára, hogy felegyenesedhessen!

Szintén hasznos kis tornagyakorlatok végzése. Álljon meg egy helyben és körözzön hátrafele vállával, kezeit 45 fokban teste mellett tartva. Máris jobban fogja érezni magát!

Ön milyen praktikákat alkalmaz az ülőmunka veszélyeinek kivédésére? Ossza meg velünk hozzászólásában, kíváncsian várjuk!

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close