Gazdaság,  Hírek

Októberben államosítják a Greater Anglia vasúttársaságot

A Greater Anglia, az Egyesült Királyság keleti részén és Londonban közlekedő vonatszolgáltató, idén ősszel állami kézbe kerül. A vállalat bejelentette, hogy 2023. október 12-én a közszolgáltatás alá fog tartozni, és ez a változás nem érinti a vonatszolgáltatásokat, menetrendeket és az állomások létesítményeit. Mindezek mellett a munkavállalók pozíciói is átkerülnek az új állami irányítás alá. Martin Beable, a cég ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a vállalat továbbra is a szolgáltatások biztosítására összpontosít, míg a Közlekedési Minisztérium (DfT) a zökkenőmentes átállásra törekszik.

A Greater Anglia vonatai Essex, Suffolk, Norfolk, Cambridgeshire és Hertfordshire területein közlekednek, köztük a Stansted Express repülőtéri szolgáltatás is. Decemberben már bejelentették, hogy a vállalat 2025-re állami tulajdonba kerül, és a kormány úgy véli, hogy a brit szolgáltatások államosítása évi 150 millió font megtakarítást eredményezhet. Emellett remélik, hogy ez a lépés csökkenti a késéseket és lemondásokat is, amelyek a vasúti közlekedés állandó problémái közé tartoznak.

A Közlekedési Minisztérium szóvivője elmondta, hogy a szolgáltatások állami kézbe vétele lehetővé teszi a pálya és a vonatok integrálását, így hosszú távon a legjobb értéket nyújthatják az adófizetők számára. A kormány szorosan együttműködik a szolgáltatókkal annak érdekében, hogy az utasok számára a lehető legzökkenőmentesebb legyen az átmenet. A kormány megerősítette, hogy a South Western Railway is állami tulajdonba kerül még ezen a hónapon belül, míg a c2c júliusban következik. Az Ellenőrző Párt tavaly novemberben elfogadta az Utas Vasúti Szolgáltatások (Közszolgáltatás) Törvényét, amely lehetővé teszi a hatalom gyakorlását.

A kormány tervei között szerepel egy új, független testület, a Great British Railways (GBR) létrehozása, amely átveszi a magáncégek által birtokolt szolgáltatási szerződéseket, amint azok lejárnak az elkövetkező években. Pam Cox, Colchester munkáspárti képviselője büszkén nyilatkozott arról, hogy szavazott a törvény mellett, és úgy véli, hogy ez a megközelítés jobb és megbízhatóbb vonatszolgáltatásokat fog eredményezni.

Ugyanakkor Will Russell, a Brentwood Borough Council konzervatív csoportjának vezetője korábban figyelmeztetett, hogy az államosítás „elfojthatja a versenyt”. Szerinte az állami tulajdon a közpénzeket a gyengén teljesítő szolgáltatások támogatására fordíthatja, miközben elvonja a forrásokat az alapvető közszolgáltatásoktól. Az állami szolgáltatások kérdése sok vitát generált az elmúlt hónapokban, mivel a közlekedési szolgáltatások államosítása nemcsak gazdasági, hanem politikai dimenziókkal is bír.

A helyi közéletben is érezhető a változás, hiszen a lakosság számára fontos, hogy milyen minőségű szolgáltatások állnak rendelkezésre, különösen a közlekedés terén. A közlekedési rendszer megbízhatósága alapvetően befolyásolja az emberek mindennapi életét, legyen szó munkába járásról vagy szabadidős utazásokról. A kormány célja, hogy az új állami tulajdonú rendszer javítja a közlekedési szolgáltatásokat, ugyanakkor a kihívások is megmaradnak, hiszen az átállás során sok kérdés merül fel a hatékonyságról és a fenntarthatóságról.

A közlekedési ágazat jövője tehát egy új irányt vesz, amely remélhetőleg elősegíti a megbízhatóbb és költséghatékonyabb közlekedési lehetőségek kialakítását, de az átállás során felmerülő problémákra is figyelmet kell fordítani. Az elkövetkező hónapokban kiderül, hogy a kormány tervei mennyire valósulnak meg a gyakorlatban, és hogyan reagál a társadalom a változásokra.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cgr5jvkw1v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük